6 tips för att skapa en landningssida som konverterar

Vad är en landningssida?

Typiskt landningssidor är sidor som har ett tydligt syfte och har ett mål. Konverteringen kan vara att besökarna köper produkter, anmäler sig till nyhetsbreven, kontaktar dig eller schemalägger ett möte. Besökare besöker ofta denna sida via betald annons eller Facebook eller Google Ads. De flesta landningssidor kommer att vara en separat sida jämfört med en vanlig webbsida, men många webbplatser använder nu delsidor på sin webbplats med tydliga call to action knappar. En landningssida har en bättre konverteringshastighet när den skickas av besökaren, i motsats till hemsidan. Alla landningssidor på vår hemsida är utformade så att våra besökare kan dra nytta av din produkt och med hjälp av call to action knappar enkelt kan hitta det dom söker.

Varför ska man skapa en landningssida?

Landningssidor är ett utmärkt sätt att sälja produkter eller tjänster, men de måste optimeras för att omvandla besökare till kunder eller prenumeranter. Vi har sett några företag som verkligen gör det rätt; de har landningssidor som konverterar i hög grad och har låga kostnader per förvärv (CPA). I den här guiden delar vi med oss av sex tips för att skapa en landningssida som konverterar:

Hur du skapar en bra landningssida

1. Inkludera förtroendeindikatorer.

  • Inkludera förtroendeindikatorer.

Förtroendeindikatorer hjälper till att bygga upp förtroendet hos besökarna genom att ge bevis för att du inte försöker lura dem att göra något de inte vill göra. Exempel på förtroendeindikatorer är bl.a:

  • Märkning av din webbplats med utmärkelser eller certifieringar som visar din expertis inom branschen (t.ex. om du har en stämpel från Google).
  • Ge vittnesmål från kunder som redan har använt din produkt eller tjänst och lyckats med den.
  • Dela med dig av fallstudier med andra företag som lyckats uppnå goda resultat med din produkt eller tjänst.

2. Inkludera en övertygande rubrik.

  • Inkludera en övertygande rubrik.

Rubriken på din landningssida bör vara kort och tydlig, relevant för sidans innehåll och skriven på ett sätt som är lätt att förstå. Om du till exempel säljer skor på nätet kan du prova något i stil med: “Hitta ditt perfekta par!”

Din rubrik bör också vara skriven på ett sätt som får folk att vilja läsa mer. Undvik att använda vaga ord som t.ex: “De kan dessutom avstyra vissa potentiella kunder som tror att de kommer att bli besvikna på det som följer efter dessa ord på deras landningssidor (*hosta* Microsoft *hosta*). Använd i stället specifika nyckelord som hjälper Google att placera din webbplats högre när folk söker efter dessa termer eller fraser på Googles sökmotorresultatsidor (SERP). Undvik dessutom att använda för många utropstecken eftersom det kan få det att verka som om du inte tror på att det du skriver är sant!

3. Fokusera din text på fördelar.

Om du vill att folk ska konvertera, fokusera din text på fördelar. I stället för att tala om funktionerna (de tekniska aspekterna) av det du säljer, tala om hur det kommer att förbättra deras liv eller göra dem mer produktiva. Om en kund inte förstår hur din produkt kommer att vara till nytta för honom eller henne kommer han eller hon förmodligen inte att köpa den. Faktum är att om någon överväger att köpa från två olika företag som erbjuder liknande produkter och tjänster är chansen stor att de väljer det företag som beskriver fördelarna mer ingående.

Använd en lista med fördelar eller punktformuleringar i stället för stycken – det är lättare för läsarna att snabbt gå igenom listor och förstå vad som är tillräckligt viktigt för att de ska lägga tid på att läsa. Du kan också använda bilder i stället för punktformuleringar; detta kan hjälpa till att bryta upp långa textblock så att läsarna inte blir uttråkade när de scannar igenom innehållet på sida efter sida efter sida…

4. Håll din uppmaning till handling ovanför fållan.

Som du kanske har gissat är vikningen den del av en webbsida som man kan se utan att rulla. Det är viktigt att placera din uppmaning till handling ovanför detta område så att besökarna inte missar den när de skummar igenom ditt innehåll. Om du gör detta ökar du chansen att få dem att vidta åtgärder och konvertera!

Förutom att placera din CTA ovanför viken, se till att den sticker ut från andra element på sidan. Skilj den från texten genom att använda en annan färg eller storlek på teckensnittet, eller prova att lägga till en ikon ovanpå också (som vi gjorde i vårt exempel nedan). På så sätt ser du till att folk lägger märke till den och inte distraheras av annat som finns på skärmen.

5. Glöm inte bort en tacksida.

Glöm inte bort en tacksida.

När dina besökare har slutfört konverteringen och hamnat på en tacksida ska du se till att de vet att deras kontaktuppgifter är säkra hos dig. Vid den här tidpunkten är det inte ovanligt att människor börjar fundera på sina nästa steg: “Vad måste jag göra nu?” eller “Hur kommer det här företaget att kunna nå mig i framtiden?”. Svaret: via e-post. På din tacksida kan du be dina kunder att prenumerera så att de kan hålla sig uppdaterade om framtida kampanjer eller produktlanseringar. Du kanske också vill ge dem ett incitament för att prenumerera i detta skede – till exempel genom att ge bort en gratis gåva eller en rabattkod via e-post – för att uppmuntra till registrering.

6. Optimera för sökmotorer och människor.

  • Använd samma språk som på din webbplats. Om du säljer en viss typ av produkt ska du se till att det är det som anges både på din webbplats och på själva landningssidan.
  • Optimera för sökmotorer. Om folk inte hittar den kommer de inte att besöka den – och om de inte besöker den kommer de inte att konvertera! Se till att inkludera nyckelord som är relevanta för din verksamhet så att Google vet vilket innehåll som är viktigt och kommer att placera det högre på sökmotorernas resultatsidor (SERP).
  • Använd en bra rubrik och beskrivning. Detta borde vara uppenbart men värt att upprepa: En bra rubrik uppmuntrar användaren att fortsätta läsa medan en bra rubrik garanterar att de stannar på sidan tillräckligt länge för att kunna konvertera!

Att ta med sig: Landningssidor är ett utmärkt sätt att sälja produkter eller tjänster, men de måste optimeras för att omvandla besökare till kunder eller prenumeranter.

Landningssidor är ett utmärkt sätt att sälja produkter eller tjänster, men de måste optimeras för att omvandla besökare till kunder eller prenumeranter.

Landningssidor bör utformas med målet att omvandla besökare till kunder eller prenumeranter.

Landningssidor är utformade för att omvandla besökare till kunder eller prenumeranter.

Sammanfattning

Om du letar efter ett sätt att få fler konverteringar på din webbplats rekommenderar vi definitivt att du skapar en landningssida. De tips som vi har listat i den här artikeln kan hjälpa dig att se till att din landningssida är framgångsrik när det gäller att leda användarna till en åtgärd som de vill vidta (som att anmäla sig till ditt nyhetsbrev eller köpa en produkt).

Att tänka på

I slutändan finns det inga exakta formler för att skapa landningssidor som konverterar. Men om du följer de råd som ges här och ser till att din landningssida är lätt att läsa, lätt att navigera och tydligt förmedlar sitt syfte så borde du vara på god väg mot bättre konverteringssiffror.

Behöver du hjälp med att skapa en bra landningssida?

Vi använder cookies för att kunna erbjuda dig som besökare bästa möjliga användarupplevelse. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du vår användning av cookies. Läs mer om cookies här.