Annonsera med Facebook ads manager
Facebook-annonser är ett kraftfullt verktyg för företag som vill nå sina målgrupper. Du kan rikta in dig på personer utifrån deras demografiska uppgifter, intressen och beteenden. Det innebär att du kan placera dina annonser framför de personer som är mest intresserade av det du erbjuder. Dessa annonser visas också i Facebook-användarnas nyhetsflöden och på Instagram Stories, där det kan vara mer sannolikt att de lägger märke till dem än traditionella bannerannonser eller e-postutskick.
Varför annonsera på Facebook?
- Facebook är den mest populära plattformen för sociala medier och har mer än 2 miljarder månatliga användare världen över.
- Plattformen har en stor användarbas (det är du!) så dina annonser har potential att nå många människor samtidigt.
- Den har också en stor publik (dina vänner) som kommer att se dina annonser om de gillar dem eller delar dem med andra på sin tidslinje eller i nyhetsflöden. Detta innebär att du kan nå fler kunder utan att behöva betala mer för ytterligare annonsering!
Hur man kommer igång med Facebook-annonsering
Du är redo att börja annonsera på Facebook. Innan du skapar ett inlägg och betalar för det finns det några saker du bör tänka på:
- Hur mycket pengar har jag? Facebookannonser kan vara dyra! Om din budget är begränsad ska du planera dina kampanjer därefter. Du vill inte spendera mer än vad som är möjligt eller nödvändigt – det finns gott om andra sätt att annonsera på Facebook utan att spendera ett öre (mer om det senare).
- Vad försöker jag uppnå? Det här handlar om målinriktning och relevans, så se till att målgruppen och syftet med varje kampanj stämmer överens med dess mål. Om en annons till exempel har som mål att öka varumärkeskännedomen bland universitetsstudenter i Australien medan en annan syftar till att öka försäljningsintäkterna från webbaserade beställningar som görs av föräldrar mellan 17.00 och 19.00 på vardagar, kan dessa två annonser behöva helt olika typer av annonser.*
Målgruppsanpassning
För att nå rätt personer och inte slösa pengar på någon som inte är intresserad av din produkt måste du rikta in dig på målgruppen. Målinriktning är hur du får dina annonser att nå rätt personer.
Det finns många sätt att rikta din annonsering på:
- Efter ålder, kön och plats (vem de är).
- Efter intressen och beteenden (vad de gör på nätet).
- Genom användning av webbplatser eller appar (de platser de besöker på nätet).
Du kan till och med rikta in dig på annonsklick eller videor!
Skapa annonstexter
Nästa steg är att skapa dina annonstexter. Du kanske redan har en idé om vad du vill säga i annonserna, men om inte, får du här några tips:
- Använd en catchy rubrik – Rubriken är en av de viktigaste sakerna i din annonstext eftersom den fångar människors uppmärksamhet och får dem att vilja läsa mer. De bästa rubrikerna är korta och enkla. Använd om möjligt ett ord eller bara två ord som uttrycker vad du erbjuder. Till exempel: “Köp min e-bok” eller “Lär dig laga perfekt pasta”.
- Använd en övertygande bild – För att skapa en effektiv bild till din annonstext ska du välja något som fångar människors uppmärksamhet, till exempel ett intressant foto eller ett grafiskt element. Den bör också matcha det du säger i rubriken så att folk vet vad de ger sig in på när de klickar på den! Glöm dock inte att du inte ska vara rädd för att experimentera med olika typer av bilder tills du hittar något som passar dig!
Utforma dina Facebook-annonser
Du kanske tänker: “Men jag är ingen konstnär!” Och det är okej. Det finns gott om verktyg som kan hjälpa dig att skapa en visuellt tilltalande Facebook-annons. Här är några förslag:
- Använd en bild som är relevant och övertygande för din målgrupp. Om du till exempel har en produkt för mammor, använd bilder på små barn eller kvinnor med bebisar/ småbarn i famnen (detta kommer att tilltala kvinnor i åldern 25-54 år i högre grad). Om du vill sälja sportutrustning, använd bilder på människor som tränar eller bär den ute i naturen. Om du vill marknadsföra ett resepaket kan du ta med bilder från exotiska platser runt om i världen – eller till och med från förnäma resorter närmare hemmet!
- Använd rubriker som fångar uppmärksamheten men som inte är för långa (2-3 ord är vanligtvis idealiska). Håll dem enkla utan att bli tråkiga; försök att använda versaler för att betona om det behövs – men gör det sparsamt!
Fastställande av budget och schema
Du kan ställa in din budget på fliken “Budget och schema”. Det finns två sätt att ställa in budgeten:
- Daglig budget: Den dagliga gränsen är hur mycket Facebook tillåter dig att spendera per dag. Den genomsnittliga summan som folk spenderar på Facebook Ads är cirka 250kr per dag, men det beror på var din målgrupp bor och vilken typ av produkter du säljer. Om du precis har börjat rekommenderar vi att du håller din dagliga budget ganska låg tills du får en känsla för vad som fungerar för din affärsmodell (och har tid att göra justeringar).
- Livstidsbudget: Livstidsgränsen är hur mycket pengar Facebook tillåter dig att spendera på alla annonser i en kampanj under dess livstid. Vanligtvis fastställer företag sin budget till 5-10 % av sina totala annonsutgifter för andra digitala marknadsföringskanaler som SEO tex.
Övervakning av dina annonskampanjer
Nu när du har startat din annonskampanj är det viktigt att du regelbundet granskar dess resultat. Detta är viktigt av tre skäl:
- Du kan göra ändringar som bygger på verkliga data snarare än gissningar eller antaganden om vad som fungerar bäst.
- Du kan jämföra olika kampanjer och lära dig av dem, så att du kan förbättra dig med tiden och få bättre resultat överlag (och spara pengar).
- I händelse av problem, till exempel plötsliga nedgångar i konverteringar (vilket kan tyda på att något går snett i hur dina annonser fungerar), kan du agera snabbt för att åtgärda problemen innan de blir alltför allvarliga.
Att ta med sig: Mer än 1,71 miljarder människor använder Facebook.
Om du letar efter en plats att marknadsföra ditt företag, din produkt, din tjänst och ditt varumärke på, behöver du inte leta längre än till Facebook.
Facebook har mer än 1,71 miljarder användare – och det växer hela tiden. Det är också ett utmärkt ställe att hitta potentiella kunder som är intresserade av vad du har att erbjuda.
Så varför inte börja redan i dag?
Slutsats
Facebook-annonsering är ett utmärkt sätt att nå din målgrupp. De kan hjälpa dig att öka försäljningen och bygga upp ditt varumärke.
Teamet på Weblab vet hur Facebooks annonsplattform fungerar och ser till att dina annonser når de personer som är viktigast för dig.
Vi skapar engagerande annonser som leder trafik till din webbplats där de kan få veta mer om vad du har att erbjuda och slutligen köpa från dig.
Vi övervakar också annonsernas prestanda så att vi kan fortsätta optimera dem tills de presterar så bra som möjligt.
Det är aldrig försent att börja med facebook annonsering!